Zweethut
De zweethutceremonie is een oeroude ceremonie die bij veel verschillende oorspronkelijke culturen voorkwam. De meest bekende daarvan is afkomstig van de Noord-Amerikaanse Indianen. Deze heeft een zeer oude traditie, maar blijft toch altijd een levende ceremonie die eigenlijk alleen maar ervaren kan worden. Het doel is om ons lichaam en geest te reinigen. VoorbereidingOp een prachtige buitenplek staat het geraamte van de zweethut, die bestaat uit wilgentakken. Samen bedekken we de hut met wollen dekens en hakken we hout, om vervolgens onder leiding van de vuurman of -vrouw een brandstapel te maken. Het altaar wordt neergezet, en mocht je willen kunt je hier iets persoonlijks neerleggen. In het midden wordt een heilige kuil gegraven (waar later de hete basaltstenen in geplaatst worden). Zo ontstaat de “baarmoeder van de aarde”, een plek die kan leiden tot een symbolische wedergeboorte. De ceremonieAls alle voorbereidingen getroffen zijn begint de steenceremonie. We doen dit om de stenen te zegenen die de hut ingaan. De basaltstenen worden geëerd en krijgen een intentie mee (die door het vuur bekrachtigd worden), en komen op de houtstapel te liggen. Het vuur wordt aangestoken; we dansen, drummen en zingen hier omheen om ook het vuur te zegenen. Het vuur brandt tot de basaltstenen roodgloeiend zijn. In de tussentijd is er gelegenheid om je geestelijk/innerlijk voor te bereiden op de zweethut. Je kunt mediteren, je verbinden met de plek. Ook maken we een tabak of gebed zakje voor in de zweethut. Dit zijn kleine stukjes stof die gevuld worden met wat tabak en daarna worden dichtgeknoopt. Je geeft je zakje een persoonlijke intentie of een zegening mee, een reden die je graag zou initiëren in de hut. Verder verloop zweethutKort voordat we de hut ingaan zorg je ervoor dat je klaar en omgekleed bent. We gaan gekleed in een grote handdoek of omslagdoek, waar jij je het meest prettig in voelt. Indien je dit wilt kun je deze in de hut aanhouden. Voordat we beginnen worden we gereinigd met de rook van witte salie. Daarna brengen we een tabaksoffer voor het vuur waarbij de windrichtingen, de spirit, moeder aarde, de voorouders en totems worden uitgenodigd om de ceremonie te ondersteunen en begeleiden. Nu kun je de hut in kruipen. In de opening neem je een moment om de gewone wereld achter je te laten en bedank je al je verwanten, waarna je de ceremoniële duisternis binnentreedt - je bent nu in de baarmoeder van de aarde. Je gaat via de linkerkant, met de zon mee, op zoek naar een plekje rondom de heilge kuil. Zodra iedereen zit schuift de vuurman of -vrouw de gloeiend hete stenen naar binnen de kuil in. De deur sluit zodat het aarde donker wordt en alleen de gloeiende stenen te zien zijn. Er wordt gebeden en het water wordt zachtjes over de stenen heen gegoten. Er ontstaat stoom en het wordt warmer en warmer. In de hut is het volledig duister, zodat alle maskers afvallen en je aandacht naar binnen gaat. De duisternis, het gloeien van de stenen in het midden van de hut, de klanken van de trommel, de stoom die alles doordringt, alles in de zweethut heeft een intensiteit alsof het vibreert en leeft. Door te ademen blijf je in verbinding met jezelf. Je laat liefde en aandacht naar de plekken stromen zodat er ruimte wordt gemaakt voor heling en transformatie. In de zweethut laat je het alledaagse los en ga je voorbij persoonlijkheid, gedachten en voorgeprogrammeerde emoties naar een veel diepere laag van bewustzijn. Van oudsher werd deze diepere laag van bewustzijn gebruikt voor genezing, om wijsheid te vergaren, om te bidden, of om in de droomtijd te reizen. Dit zijn nog steeds belangrijke elementen van de ceremonie. Daarbij merken we steeds weer dat de grote kracht van de zweethut voor de westerse mens bestaat uit het opnieuw ervaren van de verbondenheid met alles wat is. De stenen, het vuur, de aarde, de sterren, de wind en het water, al onze verwanten. Er volgen vier rondes die allemaal begeleid worden. Na elke ronde gaat de deur even open en drinken we saliethee of water. Indien je uit de hut wilt is dit altijd mogelijk. Na de laatste ronde kun je lekker afkoelen in het koude bad of rustig bijkomen bij het vuur. Er is een mogelijkheid tot douchen. Samen ruimen we de spullen op. Indien gewenst, eten en drinken we gezamenlijk nog wat en nemen we daarna afscheid van elkaar.
Praktisch:Voor data zie de Agenda. Tijden: Aanvang: 10.00 uur en einde rond 19:30 uur Om mee te nemen: Een waterfles voor de terugreis GezondheidWe raden aan om tenminste 24 uur van tevoren en 24 uur erna geen alcohol of drugs te gebruiken. De zweethut heeft een sterk reinigend en genezend effect op het lichaam, maar is soms ook een zware belasting. Bij indringende fysieke aandoeningen of klachten, graag even van tevoren overleggen. Dit geldt o.a. voor hartklachten, schildklierafwijkingen, diabetes, maar ook voor oorontsteking of voorhoofdsholteontsteking. We zijn graag op de hoogte wanneer je aanleg hebt voor psychose, drugs gebruikt, of om psychische redenen medicijnen gebruikt. In de meeste gevallen kunnen we (in overleg) wel een manier vinden waarop je goed en veilig mee kunt doen. Wij proberen je zo goed mogelijk te begeleiden, desondanks blijf je te allen tijde zelf verantwoordelijk. Maantijd:In de traditie waaruit ik werk, zijn maanvrouwen (d.w.z. vrouwen in hun menstruatie) welkom in de hut, en worden juist geëerd vanwege hun lucide vermogens. Wees dus welkom.Houd er wel rekening mee dat soms door de warmte het bloeden extra gestimuleerd wordt. MogelijkhedenData voor de geplande hutten vind je in de Agenda. Mocht je alleen of met een groepje een zweethut willen doen, neem dan contact op om te overleggen over de verschillende mogelijkheden. Ervaringsverhalen:Mark is een aangename, warme persoonlijkheid met overduidelijk veel ervaring op gebied van sjamanisme en het geven van zweethutten. Hij weet waar hij over praat en kan vanuit zijn eigen uitgebreide ervaringen mensen brengen waar ze uit zichzelf niet gekomen zouden zijn. Het is daarom altijd weer een transformerende en verruimende ervaring!
|
|